Pazarlama iletişiminde başlıca araçlardan birisidir ve teknolojik gelişmelerden etkilenmektedir. Kırklareli’deki reklam sektörü teknolojiyle beraber her an gelişiyor. Reklam önümüzde yıllarda gelişmeye devam edecek ve küçük tüketici gruplarından büyük gruplara kadar ulaşmada hedefe odaklı hale gelecektir.

Günlük dilde reklamın karşılığı bir şeyden fazla bahsetmektir. Örneğin bir arkadaşımızın kimi özelliklerini öne çıkartıp anlatırken, o kişinin reklamını yaptığımız sözlenir. Oysa reklam, kitle iletişim araçları vasıtasıyla gerçekleştirilen bir iletişim biçimidir.


Biz tüketiciler, her gün yüzlerce ve hatta binlerce reklam iletisine maruz kalmaktayız. Çok çeşitli şekillerde karşımıza çıkan bu iletilerin hepsine basitçe reklam diyebiliriz. Ancak bu gibi araçlar için kullanılacak doğru kavram, pazarlama iletişimidir.


Reklamın belirli işlevleri vardır.

Bunlar; bilgilendirme, etkileme, hatırlatma ve belirginliği arttırma, değer katma ile diğer şirket çabalarını destekleme işlevleridir.

Bilgilendirme İşlevi: Reklamın en önemli görevlerinden biri markaların tanıtımını yapmaktır. Reklam, yeni markaları tanıtmayı amaçlarken var olan markaların da talep edilme ve akla ilk gelen olma farkındalığını destekler. Ayrıca reklamcılığın var olan markanın yeni kullanım alanlarını öğretmesi gibi eğitici bir rolü de vardır. Bu reklamlar kullanım alanını genişletmeye yönelik reklamlar şeklinde ifade edilir.


Etkileme İşlevi: Muhtemel müşterileri, reklamı yapılan ürün veya hizmeti denemeye teşvik eden reklamlara etkili reklam denir. Reklamlar, Birincil talep (bir ürün grubunu kullanmaya teşvik) ya da İkincil talep (belirli bir markanın mamulünü kullanmaya teşvik) oluşturmayı amaçlarlar. Bu sayede işletmelerin reklamları, tüketicilere ve müşterilere bir markaya karşı diğer markanın kullanımını teşvik için düşük fiyat, üstün kalite gibi argümanlar ve duygusal çekicilikler sağlar.


Hatırlatma ve Belirginliği Artırma İşlevi: Reklamlar, bir şirket markasının müşterilerin zihninde devamlılığını sağlar. Etkili reklamlar, tüketicinin ilgisini çekerek satın alınma olasılığını artırırlar.


Değer Katma İşlevi: Şirketlerin ürettikleri ürün ya da hizmete değer katabilecekleri üç ana yol vardır. Bunlar yenilik yapma, kaliteyi arttırma ve tüketici algılarını değiştirmedir. Reklam, algıları etkileyerek ürüne değer katar. Yapılan araştırmalar marka değeri ile reklama harcanan bütçenin doğru orantılı olduğunu göstermektedir. Reklam marka inşa eder, markalar da iş.


Diğer Pazarlama İletişimi Çabalarını Destekleme İşlevi: Reklamın birincil rolü pazarlama iletişimini kolaylaştırmasıdır. Diğer bir rolü ise satış temsilcilerini desteklemesidir. Reklam bir ürünü önceden satar.


Reklamcılıkta kilit role sahip taraflar vardır. Bunlar;


Reklam veren,

Reklam ajansı,

Medya (Kitle iletişim araçları) ve

Hedef kitle olmak üzere dört başlık altında toplanmaktadır.

Reklam veren: İletişim sorununa çözüm bulmak amacıyla ajanslarla çalışan işletmelerdir. Reklam bedelini reklam veren öder ve bedeli ödeyen son sözü söyler. Reklamın ne şekilde olacağına reklam veren karar verir.


Reklam Ajansı: Reklam ve pazarlamanın aynı paydada buluştuğu kuruluştur şeklinde ifade edebiliriz. Reklam ajanslarının müşterilerin ne istediğini net bir şekilde yorumlaması gerekmektedir.


Reklam ajanslarının marka yaratma ve yaşatma sürecinde üstlendiği sorumluluklar şunlardır:


Pazarlama stratejisine uygun iletişim stratejisi,

Entegre iletişim planı,

Yaratıcı çalışma,

Uygulama ve yapım,

Basılı işler,

Doğrudan pazarlama,

İnteraktif pazarlama,

Medya stratejisi, planlaması, satın alınması,

Sponsorluk uygulaması,

Marka ve rakip analizleri,

Medya ortamı analizleri ve

Etkinlik organizasyonları şeklinde sıralanmaktadır.

Medya: Ürünün tanıtımını sağlayacak kitle iletişim aracıdır. Diğer bir anlatımla reklamcının mesajını alıcılara ileten taraftır. Ürüne bağlı olarak seçilen medyanın türü de değişkenlik gösterir. Örneğin, tekne cilası tanıtımı denizcilikle ilgili bir dergide tanıtılırken, yeni oluşturulan bir marka televizyon ya da radyo aracılığıyla hedef kitleye tanıtılır.


Hedef kitle: Ürünün olası ya da mevcut olan müşterileridir. Reklamda hedef kitleyi belirlemek için, demografik, coğrafik ve psikografik gibi birtakım değişkenler mevcuttur. Bazı durumlarda ürünü alan ve kullananlar farklı olabilirler. Örneğin çocuklara yönelik olan ürünlerde kullanıcılar çocuklar olmasına rağmen alıcılar ebeveynlerdir. Reklamcının hedef kitleyi tanıması ve onun hakkında çok şey bilmesi önemlidir. Hedef kitleyi belirleyen değişkenler, hedef kitlenin yaşı, eğitimi, gelir ve cinsiyet bilgilerinden oluşan demografik değişkenlerdir. Coğrafik değişkenler nerede yaşadıkları, yaşam biçimleri de psikolojik değişkenlerdir.