Kırklareli’de genelde haberin kaynağını bulmak için uğraş veriyoruz. Haber toplama ve yazma aşamalarında ekonomi muhabirlerini diğerlerinden ayıran özellik, gazetecilik ile ekonomi bilimini birleştirme güçlüğünü sıklıkla yaşıyor olmalarıdır. Ayrıca, okuyucunun henüz yeni tanıştığı ekonomi haberlerinden, dolayısıyla ekonomi muhabirlerinden beklentileri şöyle sıralanır: “Piyasanın denetimini gazeteciden ister. Çünkü kalitesiz bir malın haberini vermek yetmez. Bunun düzeltilmesi için gerekli kurumları, kuruluşları, kişileri harekete geçirecek bir motivasyon vermelisiniz ki denetime geçebilmek mümkün olabilsin.
Bir diğer beklentisi dikkat çekmektir. Ekonomi haberleri genellikle toplumun alışamadığı kavramlarla anlatılan haber olduğu için dikkat çekilmeye bir haber türüdür. Gazeteci, bu nedenle yazdığı haberle dikkat çekebilmelidir. Daha sonra da alternatif getirebilmelidir. Belli bir konuyu yazarsınız, peki bunun alternatifi nedir? diye bir soru okuyucunun aklına takılabilir. Siz bunun alternatifini de ortaya koymak zorundasınız. Son olarak da düşündürebilmektir. Düşündürebilmeyi sağlayabilirseniz daha çok insana okutabilirsiniz”.
Ekonomi muhabirinin sürekli ekonomi biliminin terminolojisini kullanma zorunluluğundan gelen bir de dil problemi vardır. “Okuyucu gazete yazısını belleğini zorlayıp okumak zorunda değildir. Türkçe’yi çok iyi kullanarak olayları aktarmak muhabir için şarttır. Ekonomi kavramları Arapça, Farsça, Batı dillerinden gelen kelimelerdir. Mevduat, cari işlemler açığı, enflasyon gibi. O zaman bunları, Türkçe karşılık bulup yazmalıdır.” Haberleri kitleselleştirirken yapılan temel çalışmalar dili sadeleştirmek, kitlenin anlayabileceği şekle çevirmektir.
Özellikle, kendi günlük yaşamı içinde de ekonominin baskısını üzerinde hisseden halk kesimine ekonomi haberini zevk verici bir şekilde sunmak neredeyse imkansızdır. Bu nedenle çok sayıda insana ekonomi haberlerini okutabilmek için, okuduğu haberden aldığı bilginin yaşamına bir yarar sağlayacağına okuyucuyu inandırmak gerekir.
Haber Kaynakları: Ekonomi servisinin ve muhabirlerinin haber kaynakları, sayfalarda yer alan haberlerin konularıyla ortaya çıkar. Ancak günümüzde, haberin içinde bilgilerin alındığı kişi, kuruluş ya da belgeler açıkça verilmiyor.
Ekonomi servislerinin günlük haber akışında yararlandıkları haber kaynakları şöyle sıralanır: Resmi kurumlar, ekonomiyle ilgili bakanlıklar, ya da bazı kararları ve uygulamaları nedeniyle belli dönemler için haber kaynağı olan bakanlıklar. Örneğin, Maliye Bakanlığı; Bakanlığın çalışma alanı nedeniyle, ekonomi servisinin haber kaynağıdır. Ancak, Çevre Bakanlığı ve Orman Bakanlığı da “çevre kirliliği yaratmamak için katalitik konventör kullanan araçların vergilerinde yüzde 50 indirim uygulayacağını” açıkladığında, bu haber rahatça ekonomi sayfasında yer alır.
Devlet bankaları, özel bankalar, bu bankaların uygulamaları, kararları, yönetim değişiklikleri, çeşitli gelişmeler karşısında yöneticilerinin görüşleri nedeniyle sık sık haber kaynağı olarak kullanılırlar. Borsa da temel haber kaynağıdır. Ekonomi servislerinde borsa haberleri için çalışan uzman borsa muhabirleri vardır. Önceleri ekonomi sayfalarının içinde bir köşede yer alan borsa verileri için, günümüzde ayrı bir borsa sayfası oluşturulmuştur.
Borsada işlem gören hisse senetlerinin yanı sıra döviz kurlarının da günlük değişimleri bu sayfalarda verilir. Sosyal ve siyasi gelişmeler, uluslararası değişimler borsada önemli dalgalanmalara neden olduğu için borsa haberleri aynı zamanda siyasi, uluslararası haberlerin hemen yanında yer verilen kutu haberler haline gelmiştir.
Borsada çalışan yatırımcı kuruluşlar da borsa muhabirlerinin, dolayısıyla ekonomi sayfalarının temel haber kaynakları arasındadır.
Şehirlerdeki ekonomik örgütlenmeler olan ticaret ve sanayi odaları da ekonomi servislerinin haber kaynakları arasındadır. Ticaret ve sanayi odalarındaki toplantılar, görüşmeler, odaların yayınladığı dönemsel raporların, basılı yayınların her biri haber konusu olabilir.
Esnaf ve sanatkarların oluşturduğu dernekler de, haber kaynağı olarak ekonomi sayfalarında yer alırlar. İşçi örgütleri, sendikalar da, ekonominin habercilik alanına girer.
Bu arada ekonomi servisleri için şirketler, holdingler de haber kaynağıdır. Ancak, şirketler genellikle medyada dağıtıma girmesini istedikleri haberlerini ya da bir başka deyişle şirketlerinin olumlu yönlerini ortaya koyan ve şirket imajına artı puan kazandırma yönünde oluşturulan basın bültenlerini, halkla ilişkiler büroları ya da şirketleri kanalıyla basın bülteni olarak medyaya dağıtırlar.