Küreselleşen dünyamızda haber olgusu giderek önem kazanırken, habere ulaşım da önemli bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır.

Medya kuruluşlarının dünyanın dört bir yanında muhabirleri bulunmadığından habere ulaşmak denildiğinde akla ilk gelen kuruluşlar haber ajansları olmaktadır. Haber ajansları, basındaki hızlı ve güvenilir haber akışını sağlayan son derece önemli kuruluşlardır.

Kitle iletişim araçlarının haber, bilgi ve görüntü gereksinimini önemli ölçüde sağlayan bu kuruluşlar, ülkemizde ve dünyada basın sektörüne damgasını vurmuşlardır. Günümüzde haber ajansları önemli sorumluluk ve işlev üstlenmişlerdir.

Güvenilir ve hızlı haber akışını sağlamakla yükümlü olan haber ajansları bir bakıma medya kuruluşlarının can damarını oluşturmaktadır. Ajanslardan yararlanmayan televizyon kanalı, gazete ve dergi olduğunu düşünmek olası değildir.

Haber ajansları kuruluş amaçları ve gerçekleştirdikleri hizmetin gereği olarak diğer kitle iletişim araçlarına göre daha büyük boyutta örgütlenmişlerdir. Ayrıca, sahip oldukları olanaklar ve sürekli geliştirdikleri teknolojileri sayesinde, haber alma ve yayma işlevini diğer kitle iletişim araçlarına oranla daha çabuk ve hızlı bir biçimde gerçekleştirmektedirler.

Haber ajanslarının uluslararası nitelik taşımasının ölçütü, öteki ülkelerde büro açmış olmak ya da muhabir bulundurmak değil, doğrudan kamuoyuna haber ulaştıran kitle iletişim araçları arasında abonelerinin bulunmasıdır.

Uluslararası haber ajansları dünyaya yayılan haber ağları sayesinde abonelerine kesintisiz hizmet verebilmektedir. Ajansların haber hizmeti verdikleri abone yelpazesi çok geniştir.

Birçoğu gazeteler ile radyo ve TV istasyonlarının ortak oldukları kooperatif özelliği taşımaktadır. Güvenilirliklerini ve tarafsızlıklarını sürdürmek için kendi ekonomik kaynaklarıyla yetinmek gerektiği bilincindedirler.

Dış büro ve temsilci sayısının çokluğu nedeniyle kendi kaynaklarından haber alma olanağını artırmışlardır. Gerek ülke içinde, gerek ülke dışında abone sayısı çok fazladır.

Az fakat öz haber değil, bol ve çeşitli haber vermektedirler. Dış yayınları çok çeşitli ve güçlüdür.

Çok dilde dış yayın yapmaktadırlar. Radyo ve TV’lere özel haber servisi vermektedirler. Çok geniş bir arşive sahip bulunmaktadırlar. İletişim alanında yoğun bir rekabet içinde olduklarından, en yeni ve en gelişmiş teknikleri uygulamaktadırlar. Gelişmekte olan ülkelerin ajanslarına teknik ve bilimsel danışmanlık hizmeti vermektedirler.

İletişim teknolojilerinin gelişmesi haber akışını kolaylaştırmakta, ancak haberlerin iletilmesi için dünyanın birçok yerinde muhabir bulundurmayı gerektirmektedir. Haber toplama ve dağıtma işleminin maliyeti yüklüdür.

Bu maliyetin altından da ekonomik yönden güçlü olan ülkeler kalkabilmektedir. Büyük haber ajansları kuruldukları yıllarda birbirleriyle işbirliği içine girmişlerse de daha sonraki dönemlerde artan yoğun rekabet ortamının etkisiyle kendi olanaklarını kullanmaya başlamışlardır. Ancak teknik olarak bu tarz ayrıcalıklara sahip olmayan gelişmekte olan ülkeler uluslararası ajanslara bağlı kalmaktadırlar. Az gelişmiş ülkelerin ise dünya basınında çok fazla yer almadığı yadsınamaz bir gerçektir. Az gelişmiş ülkelerin ekonomileri, teknolojileri ve muhabir sayıları haberleşme işleyiş düzeni açısından yetersizdir. Ekonomik açıdan güçlü olan gelişmiş ülkeler, teknolojik gelişmelerin de desteğiyle kitle iletişim araçlarını ellerinde tutmaktadırlar.

Bu nedenle dünya haberlerinin dolaşımında tek yönlü ve dengesiz bir düzen söz konusudur. Örneğin az gelişmiş bir ülkede meydana gelen çok önemli bir olay çoğu kez duyulmamakla birlikte gelişmiş ülkelerin belki de çok fazla önem taşımayan bir haberi tüm dünyaya anında yayılmakta ve böylece dünyanın ilgisini çekmektedir.

Az gelişmiş ya da gelişmekte olan ülkeler genellikle doğal afet, iç savaş gibi çok önemli olaylarla seslerini dünyaya duyurabilmektedir.