Reklam sektörün açısından ele aldığımızda Kırklareli’de çıkan yerel gazetelerde reklam aracı görevi görüyor.

Reklam ya da reklam kampanyalarının en önemli aşamalarından biri reklam mecrasının seçimidir. Çünkü reklam mecraları reklam mesajıyla hedef kitlenin buluştuğu noktadır. Bu noktada yapılacak yanlış bir seçim, mesajın doğru hedef kitleye ulaşamamasına neden olur.


Kısaca doğru mecrayı seçmeden yapılan reklam harcamaları, bu konuda yapılan çalışmaların boşa gitmesi anlamına gelir. Bu nedenle reklam mecralarının yapısının, işleyişinin, olanaklarının, sınırlılıklarının ve tirajlarının araştırılması, reklamın doğru mecrada yayınlanması adına önem taşımaktadır. Her şeyden önce bir reklam metni hedef kitlenin ve yayınlanacağı mecranın özellikleri bilinmeden yazılamaz.


Basılı reklam ortamları mesajların hedef kitlesine yazı, fotoğraf, grafik gibi görsel unsurlarla ulaştırıldığı reklam araçlarıdır. Basılı reklam araçları ile yapılan reklamlar, diğer mecralardaki reklamlara göre daha kalıcıdır.


Reklamverenlerin medya seçiminde yazılı medyanın ayırt edici bir özelliği vardır. Gazete ve dergi gibi basılı reklam mecraları okuyucunun iradesi ve özel bir satın alma girişimiyle gerçekleşmektedir. Okuyucunun isteklilik düzeyi yüksektir. Ancak radyo ve televizyon gibi araçlar bir kez insan hayatına girdikten sonra izlenilen kanal, program ya da reklam seçiminde izleyici yüksek bir irade ve seçicilik gösteremez. Bu nedenle gazete ve dergiler yüksek katılımlı medya olarak adlandırılırlar.


Basılı reklam mecralarını temel olarak üçe ayırabiliriz:

Gazeteler

Dergiler

El ilanları, kataloglar ve broşürler

Gazeteler, reklam tarihinin en eski araçlarından biridir. Radyonun, televizyonun ya da internetin ortaya çıkmasıyla birlikte eski gücü azalsa da, gazetelerin genel olarak basılı reklam araçlarına düşen paydan önemli bir bölüm aldıklarını ve halâ geçerliliklerini koruduklarını söyleyebiliriz.

Basılı kitle iletişim araçları arasında, okuyucu sayısı en fazla olan günlük gazetelerdir.

Ancak günlük gazeteler geniş bir okur kitlesine ulaşmak için, her tip okurun ilgisini çekecek haberlere ve yazılara yer verirler. Heterojen bir okur profilleri vardır. Geniş açıklama gerektiren, hareket içermeyen ürün ve hizmetlerin reklamlarının yapılması için en uygun araçlardan biridir.


Dergiler daha az sayıda kişiye fakat belirli özelliklere sahip olan daha homojen bir kitleye seslenirler. Dergilerin bu özellikleri reklamverenlerin işini kolaylaştırmakta ve maliyeti düşürmektedir. Günümüzde yalnızca spor, sağlık, bilişim, turizm, ev dekorasyonu vs. gibi pek çok özel ilgi alanına seslenen dergiler mevcuttur.


Dergilerin reklamcılık anlayışı, üretici ile tüketicinin seçimleri arasında bir uzlaşma arar. Birçok dergi ulusal çapta basılmakta ve dağıtılmaktadır. Dergiler gazetelere kısayla bazı avantajlara sahiptir. Genellikle boş zamanları değerlendirmek, ilgi duyulan alana ilişkin son gelişmeleri takip edebilmek vs. gibi amaçlarla okunan dergiler, uzun süreli olarak saklanabilir ve defalarca okunabilir.


Oysa günlük gazetelerin geçerliliği ve ömrü yalnızca bir günlüktür. Ertesi güne haberler eskimiş bir nitelik kazanır. Dergilerin bir başka avantajı da gazetelere oranla daha renkli, kaliteli bir baskıyla dağıtıma girmeleridir. Reklamcılar dergilerdeki bu kalite baskısının avantajını reklamları tasarlarken ve sunarken kullanırlar. Dergilerdeki reklamların görsel çekicilikleri gazetelere oranla daha fazladır.


Kataloglar kuşe kağıda hazırlanır ve firmanın ya da kurumun kurumsal kimliğiyle özdeşleşmesi gerekir. Ürün ya da hizmetlerin detaylarının verilmesi ve bu bilgilerin kolay anlaşılması önem taşır. Günümüzde kurumsal firmaların kendilerini ifade etme ve tanıtmada kullandığı önemli basılı reklam araçlarındandır.


İstenilen amaca ulaşılmasını sağlamakla birlikte maliyeti yüksektir. Ürün türleri, özellikleri, fiyatları hakkında tüketiciye ayrıntılı bilgi sağlayan katalogların, ürün türlerine ve fiyat değişikliklerine göre yenilenmesi gerekmektedir.


Broşürler ise; firmaların potansiyel müşteri olabilecek gönderdiği, ürün veya hizmetleri hakkında detaylı bilgi içeren, maliyeti yüksek olan küçük kitapçıklardır. Kurumun kendisi tarafından hazırlandıkları için belirli üstünlükler taşırlar.


Broşürün içeriği kuruluşun denetimi altındadır. Broşür, genellikle az sayfalı, bol resimlidir. Çoğunlukla renkli olarak basılırlar. Açıldığında ilk ve yoğun dikkat ön sayfalarda toplandığı için gerek kapağın gerekse baş sayfalardaki düzenin göze hoş görünmesi ve çekici olması gerekir.